31.3.06

Levert!

Endelig! Alt er levert, og jeg tar helg! Så lenge det varer...skal som sagt på jobb tiiidlig i morra. Men får i alle fall en skikkelig lørdagskveld hjemme med familien, det blir koselig! Særlig ettersom Ola nå er på vei til...tja...andre sida av jorda er vel ikke å overdrive. Så det blir korrespondanse per mail de neste to ukene, og sjansene er store for at det blir mest en-veis regner jeg med :P Hvilket betyr: Har du en trøstesjokolade så BRING IT ON!

Ellers har Otto Jespersen vært ute og lekt morsom igjen. Nå har jeg aldri syntes han var morsom (mannen skriver jo ikke vitsene sine selv en gang...!), men jeg har greid å leve med på et slags jeg-driter-i-hva-jespersen-gjør vis. Ute av øye, ute av sinn - jeg har rett og slett gitt blaffen. Selv da han brente det amerikanske flagget leet jeg bare på det ene øyenbrynet. Eller, jeg tror kanskje jeg lo litt også fordi han var så utrolig patetisk i sin måte å forsøke å få oppmerksomhet på. Men nå har han tatt det skrittet lenger, og selv om jeg fortsatt synes måten hans er patetisk, så har han faktisk greid å provosere meg nok til at jeg vil skrive om det her. Artikkelen kan leses her

Han har altså gått hen og brent en Bibel. Mulig det bare var et tidsspørsmål før noen gjorde det, og det er kanskje like greit at det ble Jespersen. Han har gjort så mye trist før at dette egentlig bare blir toppen av kransekaka...forhåpentligvis vil en anmeldelse og fengselsstraff jekke ham ned noen hakk. Adressa åpner for debatt rundt sine artikler, og det som overrasker meg veldig med denne er at folk går over styr for å rope høyest om ytringsfrihet. Samtidig er debatten om rasisme veldig aktuell i dag, og ordet "rasist" er så negativt ladet at selv ikke FrP'ere vil kalle seg det. Jeg vil nå benytte anledningen til å innføre et nytt begrep for dere, kjære landsmenn: religionsdiskriminering - eller enda verre - religionsrasisme. Det virker som at når staten sier "ja dere får ytringsfrihet" så tenker folk "hehey! nå kan jeg ENDELIG fortelle nabon hvor stygg og fæl han er!" Men det skal da ikke så mye til for å skjønne at det ikke er sånn? Greit nok at et barn kan misforstå "ja, du får se ekstrafilmen etter barneTV" og tro du mener "ja du får se alt du vil på TV fra nå av og inn i evigheten", men voksne mennesker?

Otto Jespersen har tydeligvis misforstått dette med ytringsfrihet. Men det er kanskje bra, fordi det virker som han bare er en av mange! Hvis noen irettesetter Jespersen nå, på en skikkelig måte, så kan vi kanskje banke litt vett inn i resten av våre rasistiske, homofobe, antireligiøse landsmenn? (Nei, jeg er ikke videre stolt av å være norsk, bare så det er sagt.) Konklusjon: Jespersen burde straffes. Litt fordi han brente et hellig skrift på et offentlig sted (uten å egentlig ha annen grunn enn å skape kommersiell underholdning), men mest fordi han ikke forstår prinsippet med ytringsfrihet. Hater han kristendommen så mye burde han heller få vitseskriverne sine til å forfatte et seriøst leserinnlegg for seg, eller bli med i et debattprogram.

Vi burde brenne bilder av Jespersen, burde vi. Midt på torget på Steinkjer, med TV og alt til stede. For en trist mann.

Ingen kommentarer: