12.12.05

JULEFERIE!!!!

Jeg kan ikke få sagt det nok...FERIE!!! :D :D :D Det er så ufattelig deilig! Jeg sovna nå i ettermiddag UTEN å ha dårlig samvittighet! Nammenamm livet er herlig! Gleder meg til jul! Jeg har pynta litt her på hybelen med en juleserviett som duk og de søte julefigurene mine, OG Ola og jeg lagde PEPPERKAKEHUS !!!








For øvrig vil jeg gjerne kommentere dette med E-thugs enda en gang. For det første er det å si at "e-thugs ruuuuler" omtrent på linje med å si "d e så kuuuult å vær fjortis" (Once again I remind you: Fjortis er ikke en alder, det er en sinnstilstand). I dag lurer jeg på om empati og sympati er noe som må læres, om noen mennesker bare rett og slett er onde? Jeg tror ikke alle forstår hvor lett umodenhet kan forbindes med pur dumhet, altså "mindre intelligent". Det er vanskelig å rettferdiggjøre å anklage noen for å være en dårlig person fordi de av ulike grunner ikke forstår å oppføre seg, noen ganger er det virkelig en grunn til at den personen har blitt slik. Andre ganger igjen virker det som folk gjør ting ut av pur glede over å skade andre. Hvordan skal man takle sånt? Jeg synes det er så ufattelig trist at voksne mennesker synes det er greit å oppføre seg som tiåringer. Jeg husker at en gang var det om å gjøre å plage andre fordi andre da syntes at en var kul, faktisk var det noen (idioter) som tok dette med seg helt til videregående. Nå er jeg 21 år, og jeg tillater meg faktisk å forvente av mine jevnaldrende at de greier å oppføre seg som folk. Vi burde være på et nivå nå hvor plaging for plagingens skyld rett og slett er patetisk, og bør ses på som et desperat rop om hjelp fra et menneske som tydeligvis må mangle noen viktige erfaringer og elementer i livet. Ta feks dette som skjedde på Verdal nylig, små barn forsøkte å drukne en klassekamerat, og ropte rasistiske bemerkninger etter ham. Hvor har de lært at dette er greit? Jeg gir ansvaret til foreldrene. Desverre er det slik at når et barn ikke er et barn lenger, sånn omtrent når man flytter hjemmefra og/eller tipper over 18 år, har man ansvaret selv. Hvilket betyr at dersom du er en drittsekk er det din og bare din feil, og du trenger hjelp. Dette er ikke så enkelt. Men jeg synes det er trist. Veldig trist. Jeg synes mer synd på slike mennesker enn jeg er sint på dem. Beklageligvis er det bare så mange som kan hjelpes, og hvis ikke et system plukker det opp tidlig - vel, kanskje det er der konemishandlere og andre lovbrytere kommer fra? Mennesker som aldri har lært forskjellen på rett og galt?

Kan jeg konkludere med at forskjellen på rett og galt må læres? Og er det i så fall naturlig å tro at medfølelse er noe som må læres? Noen mennesker er rett og slett onde? Det er jo en grusom tanke.

Seriøst hjørne i dag, langt innlegg ble det. Gleder meg til å dra hjem snart :) Men nå må jeg...INGENTING! MWAHAHAHAHAHAHAH!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det ble et langt innlegg, ja. Men du tar opp noe veldig viktig! Jeg blir skremt over hvilke holdninger en del lærer barna sine :(

Anonym sa...

Kult!

Men det var mye tekst der

Anonym sa...

Vel, de sier jo at den grunnleggende personlighetsdannelsen til et menneske, er ferdig før fylte 4 år... Det er litt skummelt å tenke på.. Tror ikke det er så mange som er klar over det. Hvis noen behandler ungen som dritt når de er så små, så bærer de det med seg hele livet...
Noen takler vel slikt bedre enn andre, kan man si.