4.11.08

Tirsdag

kan være en helt vanlig dag. Eller det kan være en dag man bestemmer seg for å se "Kurt blir grusom". Min umiddelbare dom: Njæææææ.

Her har vi en film man (eller jeg ihvertfall) forventer at vil være på et slags Shrek-nivå hva gjelder humor. En barnefilm med snert, en film som er underholdende for barna og med små parodiske stikk som gir den ekstra krydringen som gjør en god film til en fantastisk film - en familiefilm, en film man ikke skammer seg over å se uten å ha barn på slep. Sånn er ikke "Kurt blir grusom".

Filmen er forsåvidt underholdende den, men når det kommer til stykket bommer den grovt. Den er 90% siktet inn mot de små barna (ca. 6-åringer vil jeg tro), og de siste 10 prosentene prøver den SÅ hardt å nå de eldre garder, noe de bommer milelangt på! "Krydringen" her er da en truckarbeider som er litt "stygg" i munnen - han sier maddafakka eller whatever (husker ikke, det var så teit), og det er 1) ikke morsomt og 2) ikke ok i en barnefilm. Synes nå jeg.

Kurts kone Anne Lise er spak og karakterløs, og den utrolig overdrevent karikerte datteren hans er så blottet for sjarm - eller deltakelse i filmen for den del - at hun godt kunne vært utelatt. De to sønnene hans fungerer forsåvidt greit, og så er det Kurt da. Her er det selveste Atle Antonsen som har lånt vekk stemmen sin, og jeg er, for å si det kort: skuffaaaa!

Atle er en mann som har SÅ mye å spille på stemmemessig, og det er virkelig ikke mange ganger i løpet av filmen man tenker "Ah, der hørte jeg virkelig Atle, hahaha". Isteden tenkte jeg "Hm...her er det mye som går tapt, jeg burde ha sett denne på engelsk...", for så omtrent en hundredels sekund senere komme på at filmen faktisk er norsk, og ytre et høylydt "D-oh" inni hodet mitt, for ikke å plage de andre SEKS personene som satt i salen i tillegg til oss.

På tross av dette greide skaperne av "Kurt blir grusom" likevel å få meg til å føle på Kurts frustrasjon, og jeg kjente faktisk at jeg ble trist og sint på hans vegne. Og det er jo en thumb up. Men ikke to!

In other news: FAAAAIL!


Jysk selger dekorasjonskuler, eller KLINKEKULER som de også heter i den vanlige verden.

Og - DE ER TILBAKE!!! oO

Ingen kommentarer: