22.12.07

Google

Når man kjeder seg og er ferdig med å sjekke mail, de sedvanlige nyhetsmedier, venners blogger og tegneserier er det lett å gripe etter Google. Når man så sitter slik og på lykke og fromme lar seg kaste hit og dit, og innimellom kanskje drister seg til å søke opp gamle bekjente for å se om de fortsatt eksisterer hender det at man blir filosofisk. Hvilken glede har jeg egentlig av å grave i fortiden for å finne (som oftest) udatert informasjon om mennesker jeg kanskje ikke vil ha kontakt med en gang? Det må være noe med dette kikker-instinktet vårt, dette som gjør at jeg uten å egentlig ville det vet at Britney Spears lillesøster er gravid og at Glenn vant Idol.

I samme åndedrag slår det meg også, skremmende nok, at det faktisk er mulig at noen gjør det samme med meg. En dag sitter en eks-bekjent der og kjeder seg foran PC'en (nå skal vi huske at MAC også er en PC. Per definisjon.), og plutselig kommer tanken: "Hva var det hun der drev med nå igjen? Lurer på hva hun gjør nå egentlig?", og så plutselig - uten at jeg vet det selv - er jeg Googlet.

Så jeg tenkte rett og slett å spare deg bryet. Dersom du søker på mitt fulle navn vil du i første omgang finne siden min hos foto.no, og deretter alle artiklene jeg har skrevet for Trønder-Avisas nettutgave. Og det er jo - bokstavelig talt - gammelt nytt. Kanskje du finner meg i skattelistene, og mest sannsynlig får du et galt inntrykk av både arbeidet mitt og livsstilen min. Men når du er ferdig med dette, da begynner det å bli spennende. Og farlig, for min del. Jeg kan for eksempel med en gang avkrefte at jeg har noe som helst med frøken Morales eller kunstmaling å gjøre. Du kan også finne en artikkel hvor jeg er med (ikke skrevet, altså), samt en drøss med gjestebokinnlegg jeg har vært lur nok til å signere med navnet mitt. Du kan til og med avsløre at jeg har søkt om forlenget tid på eksamen,- men ikke hvorfor! (Allergi. Så er det ute av verden.)

Søker du bare på det første fornavnet mitt, får du nok opp noen av følgende resultater:

... var et kombinert laste og passasjerskip som sank etter en tragisk kollisjon med det engelske dampskipet Oxford et stykke nord for Drøbak i Akershus
... is a multi-campus institution, offering undergraduate and postgraduate courses in Perth and Bunbury, Western Australia.
... publiserte 16 romaner i mellomkrigstiden.
... Har drevet siden 1988 med brudesalong.
... var ein finlandssvensk diktar.

Og så videre. Morsomt, selv om alt dette dreier seg om noen andre enn meg (med mindre du faktisk tror jeg startet brudesalong da jeg var fire år?). Så, nå vet du vel det som er å vite, både om meg og om ting som tilsynelatende handler om meg. Du kan nå la Google ligge, og bevege deg videre til nestemann på lista - enten det er en gammel venn, en ny bekjent, en fiende eller en totalt fremmed som av en eller annen grunn fanger interessen din.

Til slutt kan jeg melde at mine dager på Nettby er talte. Etter lang tids inaktivitet innså jeg nederlaget da jeg for noen dager siden sjekket profilen, og ble kontaktet av en svært ung (og fullstendig ukjent) gutt (jeg mener, gamle griser takler man alltids, men dette?) som ville bli "venn" med meg. Det får være måte på hva man skal håndtere her i verden. Jeg legger skylden på foreldrene.

Ingen kommentarer: