18.12.07

The Golden Compass

Eller "Det Gyldne Kompasset" om du er av den sorten som liker å se filmer dubbet til norsk (fyyy). Jeg har da altså sett den, og her kommer min fullstendig subjektive anmeldelse av filmen.

"The Golden Compass" er filmatiseringen av den første av tre bøker i serien "His Dark Materials" av Philip Pullman. Bøkene er veldig populære i utlandet, selv om vi i Norge selvfølgelig ikke har hørt om dem før filmen kom for ikke lenge siden.

Filmen i seg selv må sies å være en god barnefilm, til og med for lettskremte. Lyra på 11 er lett å identifisere seg med og få sympati for. Fremdriften virker noe oppjaget, og akkurat som i "Eragon" sliter filmskaperne veldig med tidsaspektet,- hvor lang tid det egentlig tar å reise fra A til B. Men filmen er god underholdning, det skal den ha. Er du halvparten så engasjert som meg når du ser film kommer du til å le, ha gråten i halsen, bli sint, bli redd og ikke minst - spent. Og om du underveis lurer på hvor du har hørt ordet "Samojed" før, så kan jeg avklare det med en gang: I vår verden er det en hund.

Jeg gleder meg til å lese bøkene, som er bestilt fra amazon til Norge for skarve 145 kroner inkl. frakt, istedenfor å betale godt over 200 kroner her til lands.

Update: Ønsker meg denne til jul:

Ingen kommentarer: