17.9.08

Atheists, untie!

Aftenposten vil ha debatt rundt uttalelsen «Et samfunn med full likestilling i trosspørsmål må også ta hensyn til dem som ikke tror,. Debatten preges av de vanlige synspunktene, med de som er likegyldige, de som er anti-religion og de som er pro-religion,- i ulike grader. Uten at jeg har lest hele debatten (ettersom jeg har rukket å bli lei av argumentene om at "alle kristne er dumme" og "religion er roten til alt ondt" - for ikke å snakke om "alle muslimer er terrorister", en kommentar det virker som dukker opp uansett hva samtalen egentlig handler om), har jeg skjønt at det dreier seg om en "likestilling" av uttrykk i dagligtalen vår. Akkurat som vi har byttet ut "enkeltmannsforetak" med "enkeltpersonsforetak", vil folk nå ha lignende ordninger rundt feks. begreper som "år 10 e. Kr." (forslaget er «etter vanlig tidsregning»). Min mening i denne saken: Go for it.

Jeg har ventet lenge på at denne ubestemmelige massen av sytekopper ("Kristendommen styrer Norge og livet mitt fordi jeg må ha fri hver søndag og jul og påske og pinse buhu") skal organisere seg og faktisk gjøre noe!

Mulig jeg provoserer mange her, men jeg kom til en erkjennelse her om dagen: Jeg vil heller være ærlig og provoserende, enn diffus og villedende. Så, grow some balls og gjør noe med det, det er ikke umulig å finne løsninger alle kan være fornøyde med. Jeg mener, hvis dere får gjort noe med den store trusselen kristendommen utgjør i livene deres ("dere" som i "hissige debattanter med oppbrukte argumenter") har dere jo bare Islam igjen å bekymre dere for.

Ah, now that that's off my chest:

Gratulerer med dagen, Eli! (3 minutter igjen;) og gratulerer med dagen kjæresten! (om 3 minutter;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Så, grow some balls og gjør noe med det, det er ikke umulig å finne løsninger alle kan være fornøyde med"

Det er her du - og alle andre som sier dettte - tar veldig feil.

Det finnes ikke løsninger i verden som gjør alle fornøyde, og det er derfor man alltid vil ha debatter, spesielt rundt teamer som religion, homofili, etikk og rasisme.

Om du har forslag du gjerne tror alle vil være fornøyde med, post'em as you please. Jeg kommer ikke på noen.
Det vil alltid være drittunger som hater kristendommen pga KRL på barne -og ungdomsskolen, akkurat som det vil være veldig pro-religiøse folk som mener man brenner i kjelleren om man tar på seg selv eller sier noe som helst i mot Gud himself.

Dessuten; Påske handler om påskekyllinger, jul handler om nissen og gaver. Søndag handler om fridag, og at alt er stengt :(

Nymotens tolkning av det, that is.


Btw:
"Kommentarbegrensning er aktivert. Alle kommentarer må godkjennes av bloggforfatteren."

Du har sånn.. 10 stykker som fast leser bloggen din som du KJENNER, og likevel vil du godkjenne alt? =p Control freak :D

EM sa...

Hihi, du leser bloggen min ^^ Men altså, nei jeg har ingen forslag,- men jeg tror faktisk at enkelte ting går det an å komme til en slags enighet om - dvs. der i det minste de fleste er sånn passe fornøyde. Men det krever selvfølgelig en offentlig - og fornuftig - debatt. Akkurat denne posten rettet jeg mest mot de som syter,- fordi jeg er så drit lei av at de alltid ødelegger den gode debatten. Det er ytterpunktene (i begge leire) som er så sinnsykt irriterende og ødeleggende, fordi de er så ignorante.

Dessuten; jeg vet veldig godt at de religiøse høytidene har blitt tradisjon og har fått en helt annen kulturell betydning nå - og jeg liker det faktisk ikke. Jeg vet at det ikke er så svart/hvitt at man bare kan avlyse og flytte på folks ferier sånn uten videre, men det er nesten så jeg synes det er litt hyklersk hele greia - i prinsippet i alle fall. Men det er nå bare min mening da.

Er det 10 stk som leser bloggen min? Yeee:D Men grunnen til at jeg har godkjenning er pga. dårlig erfaring med såkalte "e-thugs", basically umodne mennesker på nett. Det er ikke alltid hjernen følger med ettersom man blir eldre, desverre:/ Så derfor, moderasjon.