26.5.08

Rema 1000 hamstrer ikke ris...eller?

Som den bevisste forbruker jeg velger å være måtte jeg jo sende en mail direkte til Rema 1000 og be om en forklaring (saken gjelder ris-boikott). I dag fikk jeg svar fra Rema 1000. Videre følger svaret, anonymisert av anonymitetshensyn:

Slik saken er fremstilt i media så skjønner jeg reaksjonene dette har skapt.

Når det er sagt, REMA 1000 hamstrer ikke ris, vi øker ikke vårt totale innkjøp av ris, men vi fremskynder leveransene på et allerede avtalt kvantum og avtalt pris. Vårt totale kjøp på ris øker altså ikke, men vi flytter et allerede innkjøpt og produsert volum fra produsenten og til oss.

I lys av situasjonen, og for å unngå å selge mer ris enn normalt har vi nå lagt begrensninger på hvor mye ris våre butikker kan bestille for å dempe salget.

Når det gjelder matvaresituasjonen i verden, er det godt kjent at prisene stiger bratt. Dette er tragisk for mange, og bakgrunnen er svært kompleks. Det er to hovedårsaker til denne kraftfulle prisøkningen;
a. Den kraftig økende middelklassen i Asia
b. Amerikansk bruk av biobrensel

Begge disse faktorene bidrar til en enorm etterspørsel, noe som påvirker verdens matvaresituasjon kraftig. Når det gjelder REMA 1000s beskjedne kjøp av eksportris, har dette ingen innflytelse på matvaresituasjonen i verden generelt.

Det er også viktig å si at risen vi kjøper er beregnet for eksport. Det betyr at hvis ikke vi hadde kjøpt den, så ville en annen internasjonal aktør kjøpt denne risen. Det betyr at denne risen uansett ikke hadde vært tilgjengelig for lokabefolkningen. Så er det også viktig å nevne at veldig mye av verdens risproduksjon ikke er tilgjengelig for slag, men kun beregnet for landets innbyggere. Det som dessverre skjer er at denne risen også påvirkes av verdensprisene slik at denne risken blir dyrere, men heldigvis ikke i like stor grad som risen som eksporteres.

Nå er det tegn i markedet på at prisene begynner å falle, og det er bare å håpe at denne trenden fortsetter.

Hilsen en hyggelig person fra Rema 1000. Jeg er selvfølgelig takknemlig for svaret (selv om jeg faktisk måtte purre (that's right, I went there)), men jeg tillater meg likevel å mene at Rema ikke bare fraskriver seg ansvar, men også undervurderer sin egen rolle og sin egen sjanse til å bidra i det hele. Nå skriver de ikke noe om hvor risen de kjøper kommer fra, men jeg tror vi alle kan være enige om at den ihvertfall ikke bør komme fra Burma.

Ingen kommentarer: