23.5.08

Parrot attack!

Denne kjekkasen bet seg tak i mobilen min i går, og greide faktisk å gjøre skade! Heldigvis gammel mobil, og hvor mange kan vel si at mobilen deres har blitt skadet av en papegøye? :D Skjønn fugl :)

Bilde nummer to plukket jeg opp på dodøra et sted jeg spiste lunsj i dag:

Får du noe ut av dette? Locking the door. To lock the door turn knob the right. (left)

Til sist får jeg vel ta meg tid til å forklare den siste tidens statusmeldinger i facebook: jeg boikotter ris. Hvorfor? Av flere årsaker, blant dem dårlige avlinger og naturkatastrofer, har prisene på ris gått opp med så mye som 70% i enkelte deler av verden, og har rammet fattige i Asia, Latin-Amerika og Afrika spesielt hardt. Denne artikkelen fra iht.com (fra 22. mai) beskriver blant annet at prisene forventes å gå ned, men ikke før i oktober/november. Prisene på jordbruksvarer generelt har steget, og ført til - for å nevne noe - opptøyer i Haiti, streik i Senegal - og ikke minst; tusenvis av sultende mennesker.

Vi nordmenn merker neppe noe til denne krisen, utover en eventuell minimal prisøkning de færreste av oss vil merke. Norske dagligvarekjeder har nå hamstret ris for at vi nordmenn ikke skal rammes, noe jeg ikke er alene om å synes at er forkastelig (les artikkel fra Aftenposten: "Redd Barna gir ris for ris-hamstring"). Mitt lille bidrag er dermed å nekte å være med på dette, og velge å ikke kjøpe ris inntil det kommer melding om at prisene har sunket til et akseptabelt nivå. Jeg vet at dette ikke er mye, og det virker kanskje tåpelig for mange - men ved å ta dette valget har jeg faktisk fått snakket med opptil flere om akkurat dette - og holdningsskapende arbeid skal man ikke kimse av.

Jeg forventer ikke at du skal la være å spise ris, slik som jeg, men kanskje du fikk noe å tenke på?

Vil du være med å dra lasset ka du besøke www.freerice.com og bruke noen minutter på spillet deres. For hvert ord du gjetter riktig donerer de 20 riskorn gjennom UN World Food Program. Så har du ihvertfall gjort noe :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, der så Ravi nesten litt ond ut.. men han e jo bare goooood :D

hanssen-familien sa...

Yo go girl!!!
Støtter deg i tankegangen.
Ja, det er jo helt forkastelig at de norske dagligvarekjedene har hamstret ris!! *sinna*
Alle monner drar, vettu. Selv kjøper jeg helst fairtrade og økologisk til poden. ;)