7.11.07

Kristoffer Schau: En slapstick-klovn

Åjada. Schau er ute og vifter med tissen igjen, denne gangen mot kristne. Det må jo kommenteres.

Jeg synes det er positivt at noen setter fokus på noe annet enn homofili som en slags "hovedsynd". Det er nok mange kristne som trenger en vekker akkurat der.

På den andre siden greier jeg ikke å se på Schau som noe mer enn en femåring som roper "kuk" for å se om han greier å provosere foreldrene. Så om programmet hans egentlig er så samfunnskritisk kan nok diskuteres. Det oppfordrer vel mest ikkekristne til å være hjertens enige, virker det som.

En debatt jeg gjerne skulle likt å se nå, er en debatt om når vi kristne får lov til å reagere på krenkelser uten at vi skal bli kalt "fundamentalister". Inne på VG-debatten raser flere ikkekristne over at "kristenfundamentalistene" bestemmer hva som skal gå på TV og ikke, etter at et par annonsører ikke ønsker at deres reklamer skal gå i forbindelse med programmet.

Debattant Liv A. Anfinsen sa noe jeg synes var utrolig bra:

"(...) Hadde et tilsvarende program om islamisme blitt produsert, hadde dere ikke ikke sendt det pga av frykt for represalier og vold. Vi ber om respekt selv om vi ikke bruker vold."

Hvor går grensen? Hvorfor kan ikke vi kristne kreve at det vi holder hellig blir respektert? Da tegneserieskaperen Mads Eriksen la ut striper med Jesus på korset var det en - EN - dame som var modig nok til å si i fra! Jeg skammer meg. Hun ble selvfølgelig latterliggjort, men hun hadde et poeng.

Schau må bare holde på, for all del. Men ingen skal komme til meg å si at de kristne styrer hva som vises på TV, eller noe som helst i Norge for den saks skyld, det er en forbannet løgn. Er det juleferien, påskeferien eller søndagene fri de sikter til? Det er jo vi kristne som må forsvare hvert eneste steg vi tar, og aller helst skal vi glemme oss selv og troen vår når vi går ut av døren i vårt eget hus.

Jeg er kristen, og jeg kan faktisk ikke akseptere alt. Selvironien må stoppe et sted, vi må lære oss at vi har rett til å holde noe hellig - og vi har rett til å kreve respekt for det.

2 kommentarer:

hanssen-familien sa...

Amen!

Men, Schau er jo bare som du sier; en klovn. Den femåringen må man jo bare humre litt av, for han er jo litt søt også, i sin dumskap.
Dette med de sju dødssyndene.. Er ikke det noe som er konstruert av den katolske kirke (as so many things), uten at jeg skal si det helt for sikkert?

Anonym sa...

Tror nok du har rett i det, ja, Maria. At de sju dødssyndene er noe som er konstruert av den katolske kirke.
Ellers må jeg bare si at jeg er enig med dere begge i forhold til Schau og hans mange klovnestreker... Og så fort vi kristne sier hva vi mener om programmet eller sier fra om at det er noe vi ikke aksepterer, da er vi fundamentalister. Ja, særlig... Da skulle de møtt noen som virkelig er fundamentalister, da...