18.3.10

Muffins FTW!

(For The Win altså, om noen lurte)

I dag ville jeg lage muffins, ettersom lillebror skulle komme på besøk og jeg utrolig nok er litt lei av brownies. Pluss at jeg fikk lyst å lage noe uten sjokolade...noe jeg forsåvidt lyktes i, men bare delvis :/

Til ca. 20 mellomstore muffins trenger du:

300 gram hvetemel
3 ts bakepulver
2 egg
200 gram sukker
120 gram smør (smeltes)
2 dl. melk
4 ss. vaniljesukker

Så gjør du så:
1. Bland mel, sukker og bakepulver i en bolle
2. Putt smøret i en liten kasserolle og smelt
3. Sett utover muffinsformene mens du har et øye på smøret (det skal jo ikke koke)
4. Visp eggene (bare sånn at det blandes liksom), og visp inn melk og smør. Ha i vaniljesukkeret.
5. Bland i resten av det tørre
6. Røra blir litt sånn tykk, så det går fint å fordele det i formene med feks. ei spiseskje.
7. Her kan du blande i noe ekstra...feks. biter av hvit sjokolade, som puttes oppå hver muffins og dyttes ned i røra med feks. enden av ei skei (eller en grillpinne av tre som jeg har konvertert til en dytte-ting-ned-i-muffinsrøre-pinne og sjekke-om-diverse-bakverk-er-ferdig-pinne.)

Jeg stekte på 250 grader (i forvarmet ovn) i ca. 14 minutter. Jeg ville satt timeren på 10 minutter i første omgang og så følge litt nøye med de påfølgende 5 minuttene. De kan nok pyntes med noe etterpå også, men der setter jeg grensa i kveld!

Jah, muffins for dummies! :D

Ellers fant jeg The Dukes of Hazzard til 25 kroner på posten i dag, så vi så den og koste oss med kylling fajitas og muffins til dessert. Fin dag på jobb, og fin ettermiddag med lillebror! :) Nå har jeg (believe it or not) rørt sammen enda en runde med muffins, for jeg fikk så lyst å ta med på jobb til fredagskaffen i morra! Håper daman synes de er spiselige da, virker som de har litt mer bakeerfaring enn meg... :) Oppvasken er også tatt gitt! Og naboen fikk seg et par muffins fra den første batchen. Nå må bare batch nr 2 kjølnes av så jeg kan pakke dem inn før jeg stuper i seng!

Ingen kommentarer: