24.5.09

En vakker gudstjeneste

Jeg har vært i Levanger i helga, og ble med på gudstjeneste i Frikirka - noe jeg med hånden på hjertet må si at er det lureste jeg har gjort på lenge!

På besøk var Mannsmusikken fra Greåker Frikirke, et tyvetalls eldre herrer og pensjonister med store stemmer, store hjerter, og stor tro. Etter en kort innledning fra en av de lokale lederne tok koret over, og de sang og la fram vitnesbyrd som om de aldri hadde gjort noe annet. Det gikk så flytende at jeg syntes det var som å høre på et velregissert radioprogram, med den hjertelige, herlige musikken, og de gode, nære vitnesbyrdene de la frem med sine sterkt basspregede stemmer.

Kjære ungdom, kjære kjære ungdom - så naive dere er (og jeg var, den gang) som tror at de "gamle" er sløve, trette, kjedelige og tørre i sin tro. De av dere som er så heldige å ha kristne foreldre, kristne besteforeldre - eller en hel menighet! - hvilken skatt dere sitter på! Så mye visdom om livet, både med og uten Gud, disse menneskene sitter inne med! Midt i alt det flotte i dag var det sårt å se hvor få ungdommer som hadde tatt turen til Frikirka...dere aner ikke hva dere gikk glipp av. Dere aner bare ikke.

Disse herlige herrene fra Greåker la fram en gudstjeneste i ordets rette forstand, de utstrålte en så dyp takknemlighet til Gud og en inderlig brann for mer! En av dem sa "Kjære Jesus, du må ikke komme enda!", han tenkte på alle barn, barnebarn, venner og kolleger vi enda har igjen å se frelst.

En annen fortalte om hvordan han hadde besøkt en mann på snart 90 år som var syk og deprimert, og hvordan de ba sammen og mannen den siste tiden har blomstret opp igjen, kommet seg ut av sengen og gleder seg som et barn til å gå på gudstjeneste pinsedag! Tenk at Gud vil gjøre noe så fantastisk for en 90 år gammel mann! Men hvorfor skulle han ikke det? Kroppen vår blir kanskje gammel, men vi har en sjel som er laget for å vare en evighet :)

Dette, folkens, var ekte og ærlig gudstilbedelse - rått menneskelig, ingen pretensiøse ord eller tvilsomme virkemidler. Just love :)

Det blir mange, og kanskje litt fantastiske, ord her - men jeg kan ikke hjelpe for å bli i fyr og flamme etter en slik opplevelse!

"Vi deler evangeliet i den Hellige Ånds kraft, men overlater resultatet til Gud" sa pastoren i prekenen. Så jeg skriver ned det hjertet mitt er fullt av, så får du lese det og mene, tenke og tro hva du vil - dette er bare kjærlighet :)

Avslutter med noen bilder av Amsterdam-tulipanene i hagen hos mor og far. Bildene er kanskje ikke så fine, men blomstene er både flotte og et fint minne om en herlig ferie for to år siden :)


Ingen kommentarer: