18.3.09

"Røverbruden"

Det er tittelen på boka jeg leser for tida. En ubestemmelig tittel og et ubestemmelig cover, og egentlig en ganske uinteressant beskrivelse av innholdet i den sedvanlige teaseren bak på bokomslaget. Det var den første boka jeg dro opp av en pose med bøker jeg har fått av de jeg leier hos, og jeg har egentlig ganske vanskelig for å legge fra meg en bok jeg først har plukket opp - uansett hvor umotivert jeg er til å begynne å lese den. Av en eller annen grunn liker jeg nemlig ikke samtidslitteratur (med samtid mener jeg ca. det meste på denne siden av...virkeligheten. Til nød etter andre verdenskrig.), kanskje fordi det blir for lite virkelighetsflukt?

Så, jeg åpner boka og begynner å lese, og da er det umulig å snu. Den eneste boka jeg kan huske å ikke ha fullført er Sofies Verden, den gangen jeg forsøkte å lese den var jeg nok alt for ung til å finne den interessant. Så jeg leser, om enn noe irritert.

Boka handler om tre damer, deres til forveksling like oppvekst (sviktende foreldre på alle kanter) og deres felles erfaring med en fjerde dame: Zenia. Zenia stjeler mennene deres, en etter en,- og er rett og slett en djevelsk figur.

Drama drama drama. Problemet med denne boka er at den går og går og går rundt grøten, og jeg blir så vannvittig utålmodig! Jeg skumleser sidene for å komme gjennom ale barndommene, alle opplevelsene, alt som liksom skal forsvare hvorfor de tre kvinnene er som de er - og til syvende og sist (håper jeg) - forklare fenomenet Zenia.

Nå er jeg nesten ferdig med den elendige boka, og nei, det har enda ikke skjedd én eneste ting som har forklart noe som helst. Jeg kjenner at jeg er rasende på Zenia, som ødelegger så mange liv - og litt skremt, fordi hun faktisk er en sannsynlig person. Jeg har kjent folk jeg lett kan se for meg at kan være som henne - noen kaldt, kynisk beregnende, og noen skjult bak en slags dumhet, hvor de gang etter gang legger seg etter menn som allerede er i forhold og samtidig sipper over at "hvorfor er kjærlighet så vanskelig" og vil ha sympati.

Åh...jeg gleder meg til jeg er ferdig med denne boka... I neste post skal jeg spoile hele slutten for dere, sånn at ingen av dere trenger å kaste bort tid med å lese den.

Ingen kommentarer: