15.8.08

Å lese en bok man vet hvordan ender

kan være interessant noen ganger. Jeg ble nettopp ferdig med "Blond" (Joyce Carol Oates), en fiktiv biografi om Marilyn Monroe. Det er en flott bok, mest til ettertanke synes jeg nå. Den er skrevet på en måte som nok kan virke tung for mange, men om man mener man får noe ut av tekster som eksperimeterer med ulike - og ukonvensjonelle - skrive (- og forteller-) teknikker er denne boken et funn. Den graver seg ned i Norma Jeanes psyke og virkelighetsoppfatning på en måte som gjør at selv jeg som leser blir usikker på hva som egentlig har rotfeste i virkeligheten. Bokens virkelighet, vel og merke. Den har selvfølgelig de store trekkene fra faktiske hendelser i Filmstjernens liv, men i detaljene finnes nok en del kunstnerisk frihet. I det minste håper jeg det er mest kunstnerisk frihet, for den Norma Jeane - og etterhvert Marilyn Monroe som beskrives er ikke et lykkelig menneske - eller balansert for den del.

Samtidig som jeg har lest denne boken har jeg også lest "Balansekunst" (Rohinton Misty), og "Wonderboy" (Henrik H. Langeland). Den første boken vil jeg absolutt anbefale; den er drivende godt skrevet, og beskriver den brutale og rå situasjonen i India 1947-75. "Wonderboy" er nok mer en bok for spesielt interesserte, den handler om en ung mann som lever dristig (og til tider farlig) i en norsk finans- og jet-set-verden like rundt tusenårsskiftet. Jeg tror den er veldig beskrivende for måten mange menn lever i dag; måten de ikke evner å sette på bremsene, men må drive jobben, familien og seg selv enten til suksess eller til konkurs. Ut over tidsfordriv på flyreisene nå nettopp gav den meg egentlig ikke noe særlig, og slutten var kort oppsummert svært utilfredsstillende. Det er ikke ofte jeg er så kritisk til en bok jeg har lest, men denne boka kunne jeg greid meg uten.

Til slutt noe helt annet: Dette så vi på tur nordover på E6 her om dagen!

Joda, en trailer med en campingvogn bak!

Den observante leser har kanskje også fått med seg at det har kommet en ny link i listen min under shopping: Labbalabb. En venninne av meg og en venninne av henne har begynt å selge hjemmesydde barneklær, absolut verdt en titt for dere som har små å kle på :)

Ingen kommentarer: