8.4.07

Første påskedag

Søndag er det første påskedag, det vil si om ikke så mange timer. Da blir det festgudstjeneste i Frikirka her på Levanger! Har du forresten tenkt over hvorfor påsken har så mange flere helligdager enn jula?

Det som slår meg er at det er dagen i morgen vi alle krangler om. Det er på det rene at mannen Jesus har levd. Han var en stor filosof (akkurat det er kanskje ikke alle enige med meg i, men skitt au) og ikke minst en stor politisk trussel! Ikke rart romerne sørget for at han døde!

Jødene ventet på sin messias, og de ville ha en hærfører. En mann som Jesus, som kunne tale til over 5000 mennesker om gangen (pluss kvinner og barn) - hva hadde skjedd om han manet til krig mot romerne? Jeg tør påstå at romerne hadde fått store problemer.

Så Jesus ble arrestert i Jerusalem skjærtorsdag. Fredag morgen ble han stilt foran folket, som ropte "Korsfest! Korsfest!". Han ble korsfestet, og døde.

Romerne var så redde for at noen skulle stjele Jesu lik og påstå at han hadde stått opp, at de ikke bare forseglet graven, men satte vakter utenfor. De hadde også hørt profetien om at han skulle stå opp etter tre dager! Ikke rart de var nervøse.

Det står i Bibelen at de holdt sabbaten hellig, det vil si lørdagen i vårt tilfelle. Dagen etter, første påskedag, gikk kvinnene for å stelle liket.

Jesus er borte!

Det står at noen av dem trodde liket hadde blitt stjålet. Det står at mange av dem møtte Jesus, opptil flere ganger.

Men det er fra dette punktet, hvor kvinnene finner graven åpen og tom, at vi står foran et valg.

Hvor i all verden ble han av? Hadde noen stjålet liket hans? Var han virkelig Guds sønn, og sto opp igjen?

Han levde, døde, og liket forsvant.

Personlig holder jeg en knapp på at jeg har en i overetasjen som elsker meg, og at Han sendte sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham skal ha evig liv.

Tenk på det i morra når du nyter ferien din du!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, han er sannelig oppstanden!

God påske.