30.7.06

Norge Rundt

En oppdatering fra mitt interessante liv: Det er sommer, det er sol, og jeg har ferie. Forrige helg fikk jeg - endelig - se Ola'n min igjen, før lillesøster og jeg på mandag tok toget til Mosjøen, buss til Sandnessjøen og ferje til Bjørn. Har ikke vært i nord-norge på jeg vet ikke hvor mange år, så det var utrolig godt å komme dit igjen. Fikk være med og trekke opp line, vi fikk ei kveite på 10 kg! (7,5 kg. filét) Før vi dro ba pappa om ei kveite på 9,5 kg., så det passet jo bra. Men han var nok glad det ikke ble mer enn en, for det var jammen et styr å gjøre den til! Vi fikk også et par skater som ble kastet ut igjen, et par mindre kveiter og en steinbit. Jeg var også med ut en tur til, da fikk jeg en liten torsk, men den ble kastet ut igjen for det var visst nok torsk i frysern allerede. På samme turen fikk vi en liten uer (Lillesøster ropte: "Æ har fisk! ...men den e rar...!") og en liten sei, begge havnet på havet igjen. Sistnevnte var egentlig ment som mat til ei ørn som fløy rundt oss, men måsen jaget den vekk og stjal den.

Apropos måser, så kan jeg melde at det er store regionale forskjeller på hvordan måsen ter seg her i landet. Helgelands-måsen var en herlig opplevelse, de lå stille i vannet rundt båten og ventet på at noe skulle kastes ut, isteden for å hengi seg til hysterisk skriking som trønder-måsen ville ha gjort. Selv da vi kom i land og gjorde til fisken var de stille, og det selv om det var sikkert 20 måser i lufta over oss. Det var en befriende opplevelse.

En dag fikk vi besøk av mitt fadderbarn med familie, dvs søskenbarnet vårt og hans familie. Jeg hadde kjøpt såpebobler til dem i håp om å kjøpe meg litt tillit, men det var ikke nødvendig i det hele tatt. Jeg ble klatret på og lekt med, dratt hit og dit og opp og ned, og det var utrolig artig. Minsten på to år ville hele tiden ned og se på gravemaskinen som arbeidet nedenfor huset, og jeg kommer fortsatt ikke over hvor lenge han sto og lagde "brrr"-lyder da det kom en båt til kai. Herlige unger!

Vi var også en tur på "Storvalen", den store fjæra. Det virker ikke helt som at øyfolket forstår hvilken naturperle de sitter på, området har forfalt og grodd igjen veldig siden jeg var lita. Støvelen min lakk litt, og da jeg kom hjem var min hvite sokk blitt grønn... Men vi fant noen store, flotte krabbeskjold som vi tok med hjem.

Artig at det ble litt skikkelig ferie også! Så langt har jeg altså hatt en herlig sommer, og i morra flytter jeg tilbake på hybelen. Hvis noen vil jeg skal videresende post (eller kaste Teknisk Ukeblad) er det bare å si fra! :) Det ble altså ingen tur til køntrifestivalen i Seljord, men turen nordover kommer jeg til å leve leeeenge på.

Look! An undead monkey!

Ingen kommentarer: