3.7.11

Cursed aztec gold


Yarr! Se hva jeg fant på vikingfestivalen på Egge i Steinkjer i helga! Midt mellom sølv og bronse, smykker og brosjer plukker kjæresten fram denne til meg. Og mens jeg står der med den i handa og tenker noe i retning "Haha, ja dette var jo artig!" begynner selgeren å fortelle om da han jobbet på settet til den første Pirates of the Caribbean-filmen og tok med seg ca 120 mynter derifra da jobben var gjort. Visstnok selger de kun én mynt per festival, som en slags intern spøk. Han viste frem mobilbilder av Hogwarts-toget fra Harry Potter, mot en helt ekte greenscreen, for å vise meg at han jobbet med film, og midt oppi alt dette begynte jeg å legge merke til de sultne blikkene fra andre besøkende rundt meg...og så slo jeg til.

Jeg har googlet vettet av meg siden for å finne ut av hvor autentisk den egentlig er, en noe vanskelig jobb med tanke på at jeg ikke aner navnet på mennesket jeg kjøpte den av. Så langt har jeg i det minste funnet ut at den ligner veldig på myntene som faktisk ble brukt i filmen, men spesielt en detalj er avvikende: det som skal være to små beinbiter under haka til skallen.

Denne mynten er støpt i messing, og jeg vet for lite om den prosessen til å si noe om det kan oppstå avvik. Dette er jo ikke snakk om en av "hovedmyntene", men mest sannsynlig en skattemynt eller en backup for en skattemynt.

Han fortalte morsomme fakta som at de myntene Johnny Depp hadde var sprayet med gullspray, og at når apen hadde mynten var den av plast - ellers hadde de fått dyrevernere på nakken.

Konklusjonen så langt er vel at jeg er 99% sikker på at det han fortalte er sant, og at jeg faktisk er eier av en ordentlig, autentisk, ekte bit metall som på et eller annet vis ihvertfall har vært i en slags nærhet av Jack Sp...jeg mener Johnny Depp.

Eventuelt er det noen som har seg en god latter akkurat nå, og sier noe i retning "There's one born every minute...."

Ingen kommentarer: