18.12.09

"Dette blir bare bedre og bedre."

Jeg har sett Avatar.

Dette er en film som har fått svært gode kritikker, og jeg ble nok litt overrasket over hvor få som dukket opp for å se den på kino her i Steinkjer i kveld - men jeg antar de fleste valgte Verdal kino isteden. Med det sagt, jeg hadde altså fått med meg hypen på forhånd, og var heller spent.

Og la det bare være sagt: den innfrir!

Når det gjelder selve plottet i filmen har ikke James cameron funnet opp kruttet akkurat - jeg skjønner nå de anmelderne som har karakterisert filmen som "Pocahontas" møter "The Matrix", - men satt inn i dette universet har jeg ingen problemer med å tilgi det. Denne filmen vil ta pusten fra deg på flere plan, ikke bare det emosjonelle. Visuelt er filmen et mesterstykke, og det skjedde bare 2-3 ganger at jeg tenkte om et objekt at "dette er ikke ekte". Kunsten er jo nettopp å få meg som seer til å glemme at "dette er ikke virkelig", og Avatar dro meg inn med hud og hår.

Og det jeg nok synes er aller best, rent teknisk, er hvordan filmskaperne så sømløst veksler mellom virkelighet og CG. Det flyter over i hverandre, og jeg strekker ut armene og går rett inn i filmen.

Jeg vil sammenligne den med Narnia, fordi den etterlot meg også med den samme følelsen da filmen nærmet seg slutten og teksten begynte å rulle: "...mer! Mer! MER!"

Skal si det var et antiklimaks å gå ut i mørke, kalde "ingenting lyser når jeg tar på det"-trøndelag...

Vel verdt bilettprisen, med andre ord.

1 kommentar:

haabe sa...

Pffft... Vedde på at du ikke veit ka billettn kosta eingang ;p