13.10.09

logo

Hvor god er du i fransk?

illustr.
Jeg fikk 8 av 9 riktige.

Riiight. Jeg bomma på den første. Men det fikk meg til å tenke på: hva er det egentlig jeg husker etter 5 - FEM! - år med fransk på ungdomsskolen/vgs?

Følgende har altså festet seg (med forbehold om skrivefeil):

Bonjour - God dag
Bonne nuit - God kveld
Cheval - Hest
Chien - Hund
Ca va? - Hvordan går det?
Ca va bien, et vout/tu ? - Det går bra, hva med Dem / enn du?
Je suis Norvegienne - Jeg er Norsk
Je ne parle pas Francais, parle vouz l'Anglaise? - Jeg snakker ikke fransk, snakker de engelsk?
Je voudrais un petit cadeaux c'il vous plait. - Jeg vil ha en liten pakke, er De snill.
Oui - Ja
Non - Nei

Je suis - Jeg er
Tu est - Du er

Un Deux Trois Quatre Cinq Six Sept Huit Neuf Dix Onze Douze Treize
Quatre-vingt (80)

Det var det jeg husket, gitt. Jaja. Tusen takk til alle lærerne som prøvde å lære meg noe, jeg vil bare si: det er nok ikke din feil.

Bonne nuit!

Ingen kommentarer: