9.9.10

"Tenkt til å..."

Er det bare meg, eller er det ikke litt sånn barnlig uttalemåte å si "tenkt til"? "Æ har tænkt te å spis is." ? Kommer det av det litt finere "Jeg kunne tenke meg til at det hadde vært hyggelig med en iskrem nå"? Jeg blir i alle fall sprø. Akkurat som at det heter "DA jeg var ung..." og "NÅR vi gikk til skolen om morgenen..."...den gang DA, hver gang NÅR. Fine huskeregelen. Men for all del, hvorfor skal vi stresse med sånt, når vi ikke kan lære ungene å uttale "kjøkken" riktig en gang? Da brøles det jo at det norske språket er i uuutvikliiing...da kan vi vel spare oss noen timer med rettskriving i skolen i alle fall, det er jo en trøst. Mer tid til dialektlære! Woooo...ho.

1 kommentar:

Mella sa...

D beste e ikke å si "Æ har tenkt til å spise is.. ".. d beste e "Æ har nettopp spist en is!".. :) *rap*