1.7.10

The noble thing

Det er vel ikke så veldig vanlig å kalle folk for "nobel" nå for tiden, men jeg tror jeg kan si det om en person jeg (nesten) traff på Steinkjerfestivalen jeg så ivrig blogget fra for litt siden. Mind you eventuelle skrivefeil kom av at det var kaldt, ikke promille ;)

Jeg har det nemlig sånn at det er noen mennesker jeg bare ikke har så veldig lyst å snakke med lenger. Det kan være gamle venner eller whatever, hovedsaken er at vedkommende er et lukket kapittel og jeg har verken interesse av eller behov for kontakt som gjør at jeg må late som at jeg er hyggelig - eller i verste fall ikke greie å late som, og bare ende opp med å gjøre meg selv sur og/eller fornærme den andre. Ikke at jeg går rundt og er sint på folk, det er bare at noen gamle vennskap som den gangen gikk tapt i skuffelse og sinne nå flere år etter har glidd over i en veldig behagelig tilstand av at jeg rett og slett glemmer at disse folka eksisterer. No hard feelings, det er bare ingen "feelings" i det hele tatt rett og slett; de har ikke noe med meg å gjøre, jeg har ikke noe med dem å gjøre.

Poenget: Jeg støtte nesten på en sånn person på festivalen, men vedkommende gjorde altså "the noble thing", og rett og slett snudde ryggen til og gikk. Først lo jeg, men så ble jeg egentlig bare glad og letta. Det høres jo utrolig trist ut, men jeg er jo bare et menneske jeg også - og dette er et mye bedre alternativ enn å bli sur og irritert!

Kanskje jeg skal lære noe av dette jeg også, at noen ganger er det ganske enkelt ikke bare lettest - men kanskje til og med litt snillt - å unngå en "konfrontasjon" med noen man ikke egentlig vil snakke med, og som man vet at ikke egentlig vil snakke med deg heller. Enig? Du trenger ikke være det, men det var veldig godt for meg å slippe å bruke energi på det den kvelden i alle fall, og heller bare kose meg på konsertene. Jeg vet ihvertfall om en eller to personer til jeg håper at gjør det samme om vi møtes en dag de nærmeste årene, helst før jeg rekker å legge merke til dem i det hele tatt faktisk - for begges skyld.

Fred på jord og politikk og sånt, verden er jammen rar :)

Ingen kommentarer: